Αθλητικά - 1 μήνας 3 εβδομάδες πιο πριν
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΠΟΡΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ Ε65 ΚΑΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Υποβλήθηκε στις Πέμ, 28/03/2013 - 03:11.
Εκτυπώσιμη μορφή
Δομήνικος Βερίλλης
Ο αυτοκινητόδρομος έφερε κόσμο και αυτό είναι μια κοινή διαπίστωση. Τις ημέρες που πέρασαν εκτός του γεγονότος ότι δεν υπήρχε ούτε… ράντζο στα ξενοδοχεία, η παρουσία επισκεπτών ήταν ορατή σε πολλά σημεία της Καλαμάτας. Πέραν των "ξένων" όμως υπήρχε και ένας πολύ μεγάλος αριθμός Μεσσηνίων οι οποίοι μετακινήθηκαν από το λεκανοπέδιο σε διάφορες περιοχές της Μεσσηνίας.
Οι λόγοι μιας τέτοιας μετακίνησης ήταν πολλοί, μπορούμε όμως να χαρακτηρίσουμε ως σημαντικότερο την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου που παρέχει γρήγορη και σχετικά ασφαλή μετακίνηση. Σε εποχή κρίσης η Μεσσηνία φαντάζει ως ένας νέος προορισμός για εκείνον τον κόσμο που μπορεί ακόμη να καταναλώνει, αλλά και ως "καταφύγιο" για τους απόδημους που μπορούν και επιδιώκουν να ξεφύγουν από την καταθλιπτική ατμόσφαιρα της πρωτεύουσας.
Οι προσδοκίες για το ρόλο του αυτοκινητοδρόμου προ κρίσης ήταν τεράστιες και φυσικά ο πήχυς έχει χαμηλώσει θεαματικά τα τελευταία χρόνια, καθώς όλο και λιγότεροι έχουν τη δυνατότητα τριήμερης εξόρμησης αν δεν διαθέτουν το δικό τους… κονάκι στον τόπο προορισμού. Παρόλα αυτά όμως, εν μέσω κρίσης αναδεικνύονται οι δυνατότητες προσέλκυσης επισκεπτών και μάλιστα με έναν σχετικά… αυτόματο τρόπο, αφού δεν έχει καταβληθεί καμία ιδιαίτερη διαφημιστική προσπάθεια. Πράγμα που σημαίνει ότι… καιρού επιτρέποντος μπορεί να υπάρχει αισιοδοξία για περισσότερο κόσμο τις κρίσιμες εποχές της άνοιξης και του φθινοπώρου. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο μπορεί να ανακοπεί ο ρυθμός αποδιοργάνωσης του τομέα των υπηρεσιών που υποστηρίζουν και ενισχύονται από τον τουρισμό.
Διατηρώντας μια αισιοδοξία, όσο το επιτρέπουν οι συνθήκες της κρίσης, δεν μπορεί παρά να επισημάνουμε ορισμένα ζητήματα που έχουν ιδιαίτερη σημασία και συνδέονται με αυτή την προοπτική. Η πρώτη διαπίστωση την οποία μπορούμε να κάνουμε είναι ότι η ξενοδοχειακή υποδομή της πόλης δεν επαρκεί για να υποδεχθεί μαζική προσέλευση επισκεπτών. Μπορεί να μην είναι κάθε Σαββατοκύριακο… Αποκριές, αλλά φάνηκε ότι η ζήτηση που μπορεί να δημιουργήσει ο αυτοκινητόδρομος είναι πολύ μεγαλύτερη από την προσφορά κλινών. Και στον ορίζοντα δεν φαίνονται πρωτοβουλίες για νέες μονάδες, κάτι που είναι δύσκολο στις σημερινές συνθήκες που όλοι είναι επιφυλακτικοί στα ρίσκα ακόμη και σε τομείς που φαίνεται ότι ενδέχεται να διευρυνθούν.
Η δεύτερη διαπίστωση που έχουμε να κάνουμε είναι ότι δεν αρκούν η μείωση του χρόνου μετακίνησης και η ασφάλεια που παρέχει ο δρόμος για να υπάρξει προσέλκυση επισκεπτών. Η πόλη και η περιοχή θα πρέπει να δίνει τις δυνατότητες μιας ευχάριστης διαμονής και αυτή δεν μπορεί να περιορίζεται στη θάλασσα και την… ουζοποσία. Χρειάζεται μια έντονη τοπική ψυχαγωγική και πολιτιστική δραστηριότητα στην οποία μπορούν να συμμετέχουν και να παρακολουθούν οι επισκέπτες, στη βάση ενός σχεδίου που θα καλύπτει μεγάλο μέρος του χρόνου. Το Φεστιβάλ Χορού από μόνο του δεν μπορεί να καλύψει αυτή την απαίτηση και φυσικά οι γιορτές αγροτικών προϊόντων και τα πανηγύρια είναι για… τοπική κατανάλωση.
Το τρίτο ζήτημα που θα πρέπει να απασχολήσει είναι η ιδιαίτερη προβολή του "μπουκέτου" εναλλακτικών επιλογών που έχει ο επισκέπτης, έτσι ώστε η παραμονή του να είναι ευχάριστη και "γεμάτη". Και οι εναλλακτικές επιλογές έχουν να κάνουν με αρχαιολογικούς, θρησκευτικούς, φυσιολατρικούς και άλλους προορισμούς σε απόσταση ημερήσιας εκδρομής από τον τόπο παραμονής. Αν κάποιοι θεωρούν αυτά τα ζητήματα αυτονόητα, μπορούν να διαπιστώσουν ότι δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα γιατί απλώς δεν φθάνουν στον εν δυνάμει επισκέπτη.
Από εκεί και ύστερα υπάρχει ένα κρίσιμο ζήτημα που έχει επισημανθεί πολλές φορές και γίνεται όλο και περισσότερο έντονο καθώς έχει αρχίσει να λειτουργεί ο αυτοκινητόδρομος. Αυτό έχει να κάνει με το εσωτερικό οδικό δίκτυο και τις απίστευτες καθυστερήσεις που σημειώνονται στην εκτέλεση έργων τα οποία είναι κάτι περισσότερο από… ώριμα και φυσικά ασυζητητί αναγκαία. Το Ριζόμυλος - Κορώνη έχει σκαλώσει, το Γαργαλιάνοι - Ρωμανού είναι μετέωρο, το Μεσσήνη - Ριζόμυλος χαμένο στα συρτάρια, το Ριζόμυλος - Πύλος συζητείται κουτσουρεμένο και από εκεί και ύστερα ουδέν. Με τέτοια κατάσταση του οδικού δικτύου όχι μόνον δεν διαχέονται τα όποια οφέλη σε όλο το νομό κατ’ αναλογίαν, αλλά δεν μπορεί να εξυπηρετηθούν και οι ενδιαφερόμενοι για μια σύντομη απόδραση μιας και η ξενοδοχειακή υποδομή της Καλαμάτας δεν επαρκεί.
Και επειδή συζητούμε για αυτοκινητόδρομο, δεν πρέπει να ξεχάσουμε το τρένο. Που αποδεικνύεται ως ένας σημαντικός παράγοντας τόνωσης της τουριστικής κίνησης ιδιαίτερα για την Καλαμάτα όπου κάνουν στάση όλες οι εκδρομές που οργανώνονται και στις οποίες παίρνει μέρος πλήθος κόσμου. Ενα στοιχείο που θα πρέπει να αξιολογηθεί όπως πρέπει και να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Δομήνικος Βερίλλης
Oπως όλοι γνωρίζουμε , στο μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που αφορά την περιοχή μας , τον αυτοκινητόδρομο Ε65, εδώ και περίπου 3 χρόνια έχουν σταματήσει οι εργασίες κατασκευής του και το χειρότερο δεν προβλέπεται η ολοκλήρωση του τα επόμενα χρόνια.
Αντίθετα τους άλλους 3 αυτοκινητόδρομους έχει αποφασισθεί η ολοκλήρωσή, μέχρι την πλήρη κατασκευή τους. Επίσης ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου –Καλαμάτας έχει ήδη ολοκληρωθεί και παραδόθηκε πρόσφατα σε όλο το μήκος του. Αυτό έγινε όχι γιατί ο Ε65 είναι λιγότερο χρήσιμος για τη χώρα μας αλλά γιατί στους άλλους αυτοκινητοδρόμους έχει εξασφαλισθεί η χρηματοδότηση ενώ οι εργασίες κατασκευής του τμήματος Τρίπολης – Καλαμάτας δεν σταμάτησε καθόλου το τελευταίο διάστημα.
Χρόνια τώρα εκφράζω συνεχώς την άποψη ότι τα κριτήρια αναπτυξιακών επιλογών στην Ελλάδα δεν είναι συνήθως αντικειμενικά και ότι τις περισσότερες φορές υπερισχύουν τα μέσα ,οι παράγοντες και ο τοπικισμός.
Στην Καρδίτσα, όμως, γνωρίζουν, όλοι όσοι κατέρχονται σε οποιαδήποτε εκλογική διαδικασία, ότι λιγότερο μετράει στις εκλογές το τι έκανε ο υποψήφιος για τον τόπο του και περισσότερο τι έκανε για το κόμμα του και τον εαυτό του και έτσι οι αγώνες και οι διεκδικήσεις είναι λιγότερες αλλά οι φωτογραφίες και η συμμετοχή σε χορούς, συνεστιάσεις και άλλες εκδηλώσεις περισσότερες σε σχέση με άλλες περιοχές.
Φαίνεται, δε, ότι στην Μεσσηνία εκτός από τον Πρωθυπουργό της χώρας ασχολούνται ιδιαίτερα και με τα τοπικά ζητήματά τους και δεν ψάχνουν δικαιολογίες όπως εδώ ορισμένοι απόντες …ενώ όπως αναφέρει χθεσινό δημοσίευμα εφημερίδας της Καλαμάτας η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου έφερε τα πρώτα αποτελέσματα και τα επόμενα σχέδια…Ο αυτοκινητόδρομος, το τρένο και ο προορισμός "Μεσσηνία"
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- NOTOSPORT
Ο αυτοκινητόδρομος έφερε κόσμο και αυτό είναι μια κοινή διαπίστωση. Τις ημέρες που πέρασαν εκτός του γεγονότος ότι δεν υπήρχε ούτε… ράντζο στα ξενοδοχεία, η παρουσία επισκεπτών ήταν ορατή σε πολλά σημεία της Καλαμάτας. Πέραν των "ξένων" όμως υπήρχε και ένας πολύ μεγάλος αριθμός Μεσσηνίων οι οποίοι μετακινήθηκαν από το λεκανοπέδιο σε διάφορες περιοχές της Μεσσηνίας.
Οι λόγοι μιας τέτοιας μετακίνησης ήταν πολλοί, μπορούμε όμως να χαρακτηρίσουμε ως σημαντικότερο την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου που παρέχει γρήγορη και σχετικά ασφαλή μετακίνηση. Σε εποχή κρίσης η Μεσσηνία φαντάζει ως ένας νέος προορισμός για εκείνον τον κόσμο που μπορεί ακόμη να καταναλώνει, αλλά και ως "καταφύγιο" για τους απόδημους που μπορούν και επιδιώκουν να ξεφύγουν από την καταθλιπτική ατμόσφαιρα της πρωτεύουσας.
Οι προσδοκίες για το ρόλο του αυτοκινητοδρόμου προ κρίσης ήταν τεράστιες και φυσικά ο πήχυς έχει χαμηλώσει θεαματικά τα τελευταία χρόνια, καθώς όλο και λιγότεροι έχουν τη δυνατότητα τριήμερης εξόρμησης αν δεν διαθέτουν το δικό τους… κονάκι στον τόπο προορισμού. Παρόλα αυτά όμως, εν μέσω κρίσης αναδεικνύονται οι δυνατότητες προσέλκυσης επισκεπτών και μάλιστα με έναν σχετικά… αυτόματο τρόπο, αφού δεν έχει καταβληθεί καμία ιδιαίτερη διαφημιστική προσπάθεια. Πράγμα που σημαίνει ότι… καιρού επιτρέποντος μπορεί να υπάρχει αισιοδοξία για περισσότερο κόσμο τις κρίσιμες εποχές της άνοιξης και του φθινοπώρου. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο μπορεί να ανακοπεί ο ρυθμός αποδιοργάνωσης του τομέα των υπηρεσιών που υποστηρίζουν και ενισχύονται από τον τουρισμό.
Διατηρώντας μια αισιοδοξία, όσο το επιτρέπουν οι συνθήκες της κρίσης, δεν μπορεί παρά να επισημάνουμε ορισμένα ζητήματα που έχουν ιδιαίτερη σημασία και συνδέονται με αυτή την προοπτική. Η πρώτη διαπίστωση την οποία μπορούμε να κάνουμε είναι ότι η ξενοδοχειακή υποδομή της πόλης δεν επαρκεί για να υποδεχθεί μαζική προσέλευση επισκεπτών. Μπορεί να μην είναι κάθε Σαββατοκύριακο… Αποκριές, αλλά φάνηκε ότι η ζήτηση που μπορεί να δημιουργήσει ο αυτοκινητόδρομος είναι πολύ μεγαλύτερη από την προσφορά κλινών. Και στον ορίζοντα δεν φαίνονται πρωτοβουλίες για νέες μονάδες, κάτι που είναι δύσκολο στις σημερινές συνθήκες που όλοι είναι επιφυλακτικοί στα ρίσκα ακόμη και σε τομείς που φαίνεται ότι ενδέχεται να διευρυνθούν.
Η δεύτερη διαπίστωση που έχουμε να κάνουμε είναι ότι δεν αρκούν η μείωση του χρόνου μετακίνησης και η ασφάλεια που παρέχει ο δρόμος για να υπάρξει προσέλκυση επισκεπτών. Η πόλη και η περιοχή θα πρέπει να δίνει τις δυνατότητες μιας ευχάριστης διαμονής και αυτή δεν μπορεί να περιορίζεται στη θάλασσα και την… ουζοποσία. Χρειάζεται μια έντονη τοπική ψυχαγωγική και πολιτιστική δραστηριότητα στην οποία μπορούν να συμμετέχουν και να παρακολουθούν οι επισκέπτες, στη βάση ενός σχεδίου που θα καλύπτει μεγάλο μέρος του χρόνου. Το Φεστιβάλ Χορού από μόνο του δεν μπορεί να καλύψει αυτή την απαίτηση και φυσικά οι γιορτές αγροτικών προϊόντων και τα πανηγύρια είναι για… τοπική κατανάλωση.
Το τρίτο ζήτημα που θα πρέπει να απασχολήσει είναι η ιδιαίτερη προβολή του "μπουκέτου" εναλλακτικών επιλογών που έχει ο επισκέπτης, έτσι ώστε η παραμονή του να είναι ευχάριστη και "γεμάτη". Και οι εναλλακτικές επιλογές έχουν να κάνουν με αρχαιολογικούς, θρησκευτικούς, φυσιολατρικούς και άλλους προορισμούς σε απόσταση ημερήσιας εκδρομής από τον τόπο παραμονής. Αν κάποιοι θεωρούν αυτά τα ζητήματα αυτονόητα, μπορούν να διαπιστώσουν ότι δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα γιατί απλώς δεν φθάνουν στον εν δυνάμει επισκέπτη.
Από εκεί και ύστερα υπάρχει ένα κρίσιμο ζήτημα που έχει επισημανθεί πολλές φορές και γίνεται όλο και περισσότερο έντονο καθώς έχει αρχίσει να λειτουργεί ο αυτοκινητόδρομος. Αυτό έχει να κάνει με το εσωτερικό οδικό δίκτυο και τις απίστευτες καθυστερήσεις που σημειώνονται στην εκτέλεση έργων τα οποία είναι κάτι περισσότερο από… ώριμα και φυσικά ασυζητητί αναγκαία. Το Ριζόμυλος - Κορώνη έχει σκαλώσει, το Γαργαλιάνοι - Ρωμανού είναι μετέωρο, το Μεσσήνη - Ριζόμυλος χαμένο στα συρτάρια, το Ριζόμυλος - Πύλος συζητείται κουτσουρεμένο και από εκεί και ύστερα ουδέν. Με τέτοια κατάσταση του οδικού δικτύου όχι μόνον δεν διαχέονται τα όποια οφέλη σε όλο το νομό κατ’ αναλογίαν, αλλά δεν μπορεί να εξυπηρετηθούν και οι ενδιαφερόμενοι για μια σύντομη απόδραση μιας και η ξενοδοχειακή υποδομή της Καλαμάτας δεν επαρκεί.
Και επειδή συζητούμε για αυτοκινητόδρομο, δεν πρέπει να ξεχάσουμε το τρένο. Που αποδεικνύεται ως ένας σημαντικός παράγοντας τόνωσης της τουριστικής κίνησης ιδιαίτερα για την Καλαμάτα όπου κάνουν στάση όλες οι εκδρομές που οργανώνονται και στις οποίες παίρνει μέρος πλήθος κόσμου. Ενα στοιχείο που θα πρέπει να αξιολογηθεί όπως πρέπει και να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Βαθμολογήστε το άρθρο:
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια